Dieetit

Amerikkalaisen tohtori Atkinsin dieetti on hiilihydraattien tarkkailuun perustuva ruokavalio, joka on aiheuttanut sekä kohua että kiistaa. Kymmenettuhannet ihmiset väittävät laihtuvansa ja voivansa hyvin tällä dieetillä ja yhtä monet epäilevät sen olevan lähes hengenvaarallinen tapa laihtua.

Dieetin keksijä tohtori Robert C. Atkins on ainakin miehekkäästi ottanut kantaa syytteisiin. Jo kymmeniä vuosia sitten hän vastasi menetelmistään Yhdysvaltain senaatin ravitsemuskomitealle. Sananvaihto, niin syytökset kuin vastauksetkin, on julkaistu suomenkielisessä Atkins kirjassa ”Tri Atkinsin dieettivallankumous”. Kirjan jatko-osa on nimeltään ”Tri Atkinsin uudet dieetit”.

Atkinsin dieettivallankumouksen lähtökohta on hiilihydraattien karsiminen ravinnosta. Tässä dieetissä ei siis lasketa kaloreita vaan hiiiihydraatteja, joista ensi alkuun luovutaan lähes kokonaan. Sitten hiilihydraatteja lisätään vähitellen (suunnilleen 5 g viikossa) ja lopulta etsitään henkilökohtainen laihdutusta edistävä hiilihydraattiraja, jossa pysytellen painonpudotus jatkuu. Keskiarvoisesti sanotaan miesten laihtuvan ensimmäisellä viikolla noin 3,5 kiloa, naisten 2,5 kiloa. Jatkossa painonpudotus on hitaampaa.

Atkinsin menetelmä tunnetaan myös nimellä ketogeeninen vähähiilihydraattinen dieetti. Kun elimistö ei saa hiilihydraatteja se niitten asemasta ryhtyy polttamaan lihavalle ihmiselle kertyneitä rasvakerrostumia. Tätä tilaa sanotaan ketoosiksi. Ketoniaineet ovat aineenvaihdunnan polttoaineita. Rasvojen palamista voi seurata paitsi vaa’an avulla myös ketoositikuilla, joiden värinmuutos kertoo ketoosin voimakkuuden.

Ennen kuin aloitat tämän dieetin kuuntele Atkinsin perusneuvot:

Ensinnäkin käy lääkärintarkastuksessa. Vain yleiskunnoltaan terve ihminen voi aloittaa tämän dieetin. Toiseksi, valmistaudu syömään isohkoja annoksia monivitamiinivalmisteita. Kolmanneksi, voit tarkkailla edistymistäsi ketoosikoetikulla, joita saat apteekista (käyttö on helpompaa kuin luulisi). Neljänneksi, lääkkeet pois. Jos ne ovat sinulle elintärkeitä eli jos podet jotakin akuuttia sairautta tämä ei ole sinun dieettisi.

Käytännön ohjeet:

Älä laske kaloreita. Syö sallittuja ruokia niin paljon kuin haluat. Älä syö jos et ole nälkäinen. Juo niin paljon (jopa 2 litraa päivässä) vettä tai kalorittomia ja hiilihydraatittomia juomia kuin janosi vaatii. Syö mieluummin monta pientä ateriaa kuin pari isoa. Jos nopeasta laihtumisesta seuraa heikkouden tunnetta tarvitset ehkä suolaa. Muista pitkävaikutteiset monivitamiinitabletit.

Kokonaan kielletyt ruoat:

Aamiaismurot, banaanit, herneet, hillot ja marmelaadit, hunaja, jauhot, jäätelö, kakut ja leivokset, keksit ja pikkuleivät, ketsuppi, kuivatut hedelmät, leipä, makaroni ja spagetti, maissi, makeiset, makeat jogurtit, pannukakut, pavut (paitsi vihreät ja vahapavut), perunat, pikkelsit, riisi, rusinat, siirappi, sokeri, taatelit, viikunat, voileipäkeksit.

Syö ensimmäisellä viikolla vain seuraavassa luettelossa olevia ruokia:

Liha: pihvit, lampaankyljykset, porsaankyljykset, keili, kinkku, jauheliha, tuoreet täyslihajalosteet.

Siipikarja: kana, kalkkuna, ankka

Kala: lohi, tonnikala, siika, katkarapu. Simpukat ja kalasäilykkeet otetaan rajoitetusti mukaan myöhemmin.

Kananmunat: keitettyinä, paistettuina, hyydytettyinä, munakkaina.

Juusto: kovaa, puolipehmeää tai pehmeää juustoa. Ei vielä kerma-, rae- eikä sulatejuustoa.

Mausteet: suola, pippuri, sinappi, piparjuuri, viinietikka, vanilja, keinotekoiset makeutusaineet.

Juomat: vesi, kivennäisvesi, vichy, soodavesi, hiilihapotettu vesi, sokerittomat virvoitusjuomat, tee, yrttitee, kahvi.

Jälkiruoat: keinotekoisella makeutusaineella makeutetut hyytelöt.

Keitot: kana- ja lihaliemi.

Rasvat: voi, margariini, kasviöljy, paistinrasva ja majoneesi (kohtuullisesti), kerma (4 tl päivässä).

Hedelmät: sitruuna (yhden mehu päivässä)

Vihannekset: tulevat mukaan ruokavalioon vasta ensimmäisen viikon jälkeen.

Salaatit: kaksi pientä annosta seuraavista sekoitettua salaattia: vihreätä salaattia lehtiselleriä, sikuria, kiinankaalia, ruohosipulia, kurkkua, endiivia, (eli lehtisikuria), fenkolia, persiljaa, purjoa, pinaattia (tuoretta), vesikrassia.

Lisäkkeet: pekonia, paistettua porsaankylkeä, juustoraastetta, yrttejä, kovaksi keitettyjä munia, etikka- tai tillikurkku (yksip pieni) oliiveja (6 kpl).

Alkuruoat ja välipalat: aladobia (keinotekoisesti makeutettuna), juustoja, kanaa, paistettuja tai kovaksi keitettyja munia, lihapullia (ilman jauhoja), maksapasteijaa, lohta, sardiineja, täyslihamakkaroita, katkarapuja, tartaripihvejä.

Ensimmäinen viikko

Pidä huolta, että et syö päivässä enempää kuin 10g hiilihydraatteja. Merkitse tarkasti ylös painosi ja virtakoeliuskojen tulokset.

Toinen viikko

Saat lisätä päivittäiseen ruokavalioosi viisi grammaa hiilihydraatteja. Lisäys voi olla esimerkiksi tilkka maitoa kahviin, muutama tomaattiviipale, tai esimerkiksi sipulia salaattiin. Älä lisää ruokavalioosi hedelmiä vielä tässä vaiheessa.

Kolmas viikko

Lisää taas päivittäiseen ruokavalioosi viisi grammaa hiilihydraatteja. Lisäys voi olla esimerkiksi 1dl avokadoa, vähän oliiveja, tai esimerkiksi lasillinen tomaattimehua. Yhteensä voit nyt nauttia 20-25 grammaa hiilihydraatteja.

Neljäs viikko ja siitä eteenpäin

Lisää tämän jälkeen hiilihydraatteja aina viisi grammaa viikossa, kunnes saavutat itsellesi sopivan hiilihydraattitason. Kun korotat hiilihydrattitasoasi vähän kerrallaan, elimistösi polttaa jatkuvasti rasvavarastojaan.

Niin kauan kun voit jatkuvasti hyvin ja laihtumisesi etenee suunnitelman mukaisesti, voit lisätä hiilihydraatteja viisi grammaa viikossa. Jos et voi hyvin, jos laihtuminen pysähtyy tai ketoosiliuska osoittaa että elimistösi ei ole enää ketoosissa, palaa ensimmäisen viikon ruokaohjelmaan muutaman päivän ajaksi. Palaa ensimmäisen viikon tasolta ketoosista tippumista edeltävän viikon ruokavalioon. Näin olet löytänyt sinulle optimaalisen hiilihydraattitason jossa elimistösi edelleen pysyy ketoosissa.