Laihdutus

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo! Kannattaa varautua siihen, ettei laihdutus aina ole helppoa, mutta oikealla asenteella jaksat jatkaa silloinkin kun ei mieli tekisi. Tässä yleisimmät syyt, miksi laihtuminen epäonnistuu

Ranskasta lähtöisin oleva Dukan-dieetti on nelivaiheinen dieetti, jolla pyritään pysyvään painonpudotukseen. Ensimmäisessä vaiheessa syödään pelkkiä proteiinipitoisia ruokia, jotka ovat Dukanin sallittujen ruoka-aineiden listalla. Toisessa vaiheessa mukaan otetaan kasvikset sekä kevyt liikunta, kolmannessa lisätäänhiilihydraattipitoinen ruoka ja neljäs vaihe on loppuelämän kestävä ylläpitävä ruokavalio. Viimeinen vaihe sisältää yhden päivän viikossa, jolloin syödään pelkkää proteiinia.

Laihdutus tapahtuu etenkin Dukan-dieetin alkuvaiheessa. Dukanin haittapuoli on kuitenkin sen monimutkaisuus, sillä jatkuva suunnittelu vie aikaa ja energiaa. Se sopii siis erinomaisesti lähinnä järjestyksestä pitäville ihmisille.

Paleodieetti tai toiselta nimeltään kivikautinen dieetti jäljittelee kivikauden ihmisen ruokavaliota. Se perustuu ideaan, että biologisesti ihminen ei juurikaan ole muuttunut noilta ajoilta, joten siksi puhtaat raaka-aineet sopivat ihmiselle paremmin kuin teollisesti prosessoitu ruoka. Ruokavalioon kuuluvat mm. luomuliha, kala, vihannekset, hedelmät, marjat, pähkinät, sienet ja muut jalostamattomat ruoka-aineet. Viljaa, palkokasveja, maitotuotteita, sokeria ja lisäineita vältetään.

Ymmärrettävästi tämä dieetti on erittäin terveellinen ja täynnä laadukkaita ravintoaineita. Laihtumisen kannalta täytyy kuitenkin olla tarkkana kalorien saannin kanssa, sillä luomuliha ja pähkinät sisältävät runsaasti kaloreita.

Laihdutus voi olla erittäin rankkaa sekä fyysisesti että psyykkisesti. Motivaatiota voi olla runsain määrin laihduttamisen alkumetreillä, mutta kun työstressi tai perheongelmat iskevät yllättäen voi terveellinen elämä unohtua helpostikin. Tällaisina hetkinä on tärkeintä osata käsitellä stressiä ja omia tunteita, jotta ei ajaudu tukahduttamaan niitä esimerkiksi lohtusyömisellä.

Terve ruokavalio ja liikunnan harrastaminen ovat laihdutuksen perustat. Jos kuitenkin mietit, miten laihtua nopeasti, voit tutustua erilaisiin dieetteihin ja laihdutusta edistäviin ruokavalioihin. Näitä ei suositella pidempiaikaisiksi ratkaisuksi, koska seurauksena voi olla ravintoaineiden puutokset, lihaskudoksen menetys ja energiatason lasku yleisesti. Muutaman päivän nopea laihdutus voi kuitenkin nostaa motivaation tasoa ja laihdutus voi alkaa puhtaalta pöydältä kun muutoksia on jo jossain määrin tapahtunut dieetin myötä. Alta löydät suosituimmat ja monen mielestä myös parhaat dieetit sekä niiden hyödyt ja haitat. Jos repsahdus sitten käy ja muutama päivä kuluu television ja pikaruoan ääressä, ei hätä ole tämännäköinen. Itsensä soimaaminen voi vain pahentaa tilannetta. Silloin kannattaa vain pysähtyä miettimään, miksi painonpudotus sai jäädä takasijalle ja jatkaa terveellistä elämää heti kun siihen taas kykenee vellomatta lipsahduksissa. Tietenkään niitä ei usein saisi tapahtua, mutta ihannepaino on koko elämän kestävä muutos ja silloin mukaan mahtuu myös niitä huonompiakin hetkiä.

Painonvartijoiden kanssa laihdutus tapahtuu pisteiden avulla. Kaloreita ei siis lasketa, vaan kaikki ruoka-aineet on pisteytetty ja niitä saa syödä tietyn määrän päivässä tavoitteiden ja oman kehonrakenteen mukaan. Vaikka terveelliseen ruokavalioon kannustetaan, teoriassa pisteet voi käyttää mihin ruokaan tahansa, vaikka sitten epäterveellisiin herkkuihin. Näin laihduttaja ei koe rajoittavansa itseltään mitään, mikä edesauttaa tervettä suhtautumista laihduttamiseen. Toisaalta taas pisteiden lasku voi olla hankalaa vaikkapa ulkona syödessä. Painonvartijoiden omat tuotteet voivat olla hyvinkin hintavia, onhan kyseessä kuitenkin tuottoa tavoitteleva yritys.

Jojo-laihdutuksen kuvaa mainiosti yleistä laihduttajien keskuudessa tapahtuvaa ilmiötä, eli painon merkittävää nousua ja laskua aika ajoin. Useimmiten tähän johtavat erilaiset pikadieetit, joiden avulla paino saadaan laskemaan nopeasti, mutta useimmiten nämä dieetit kuitenkin johtavat ylensyömiseen jälkeenpäin. Tästä syystä liikakiloja saattaa olla jopa enemmän kuin dieettiä aloittaessa! Jos mietitään yleisimpien dieettikuurien kestoa, ehditään niitä pitämään lukuisia kertoja vuodessa.

Pysyvä laihdutus paastoamalla riippuu hyvin paljon siitä, miten toimii paaston jälkeen. Erilaiset detoxit ja mehupaastot voivat poistaa nestettä kehosta tilapäisesti, mutta puhdasta ruokavaliota täytyy noudattaa myös sen päätyttyä. Roskaruoalla voidaan helposti kumota paaston terveelliset vaikutukset ja jo alkanut painonpudotus.

Usein paasto onkin eräänlainen alkuponnistus terveelliseen elämään ja nykyään tutkimukset kehottavatkin paastoamiseen aika ajoin, jotta ruoansulatus saa levätä. Tästä ajatuksesta onkin todennäköisesti syntynyt myös 5:2 dieetti, jolloin viitenä päivänä viikossa syödään normaalisti ja kahtena rajoitetaan kalorien saantia. 5:2 dieetillä on jo paljon puolestapuhujia, sillä viiden päivän huolettomuus on parempi vaihtoehto monille muille dieeteille. 2 paastopäivää viikossa vaatii kuitenkin jossain määrin luonteenlujuutta, sillä monen laihdutus on mennyt pieleen paastopäivän jälkeisellä ylensyönnillä.

Laihduttaminen erilaisilla VHH-dieeteillä kuten Atkinsin dieetti oli erittäin suosittua jopa julkimoiden keskuudessa 2000-luvun alussa, eikä loppua näy. Pitkälti proteeiiniin ja rasvaan pohjautuva ruokavalio on toiminut monella erittäin hyvin, mutta toisille esimerkiksi riittämätön kuidun saanti tai dieetistä mahdollisesti aiheutuva energian puute on ollut ongelma.

Oikein toteutettuna hiilihydraattien välttely voi toimia, sillä esimerkiksi vehnän aiheuttama turvotus katoaa eikä lihaksia katoa samoin kuin vähäkalorisilla dieeteillä. Jos siis mietit, miten laihtua nopeasti, saat tuloksia aikaan VHH-dieetillä jo muutaman päivän jälkeen. Paluu hiilihydraatteihin voi kuitenkin aiheuttaa painonnousun takaisin entisiin lukemiin.

Mikäli paino nousee joka ihmedieetin jälkeen, näyttää myös vaaka aikamoisia lukuja vuosien saatossa. Toisaalta taas toisilla ihmisillä nopea laihdutus pikadieetillä aiheuttaa motivoivan alkusysäyksen maltillisempaan painonpudotukseen, joten täysin huuhaata nämäkään dieetit eivät ole.

Liian suuret tavoitteet laihdutukselle

Mikäli lasket kaloreita perinteisen laihduttajan tapaan, vähäkalorinen dieetti voi olla hyvä valinta. Oikein tehtynä päivittäinen 400-500kcal vaje saadaan aikaan helposti ja tarvittavista ravintoaineista tinkimättä. Kalorien tarkkailu vaatii kuitenkin tietynlaista järjestelmällisyyttä sekä hyvää muistia, kun kaikkien ruoka-aineiden kalorit tulee olla tiedossa. Vähäkalorisessa ruokavaliossa piilee myös se riski, että kalorit syödään epäterveellisen ruoan muodossa, jolloin esimerkiksi proteiinia tai vitamiineja ja muita hyödyllisiä ravintoaineita ei saada tarpeeksi. Saattaa kuulostaa karulta, mutta usein laihdutus alkaa liian suurilla odotuksilla. Moni pettyy huomatessaan painonpudotuksen olevan pitkäjänteistä puuhaa. Tämän päivän fitness-innon myötä havitellaan lihaksikasta vartaloa ja nopeaa laihdutusta, mutta viikon päästä moni luovuttaa kun tuloksia ei synny. Joskus havitellaan muotikuvissa näkyvien mallien vartaloa omaa kehonmuotoa lainkaan huomioimatta, mikä saattaa johtaa epäterveelliseen asenteeseen omaa vartaloa ja ruokailua kohtaan. Liialliset rajoitteet aiheuttavat helposti repsahduksia ja jojo-laihtumista, mistä seuraa usein henkistä pahoinvointia ja huonoa omaatuntoa.

Kokeile siis rauhassa eri laihdutusmenetelmiä anna itsellesi aikaa ja aseta useita eri tavoitteita lopullisen ihannepainon lisäksi. Hoikka, terveellinen keho on mahdollista saada aikaan myös kiirehtimättä. Älä stressaa liikaa onnistumisesta tai pode syyllisyyttä, jos joskus lenkki jääkin välistä. Ole itsesi ystävä, laihdutus ei ole pelkkää kärsimystä, vaan parhaimmillaan omasta kehosta huolehtimista, hauskanpitoa liikunnan parissa ja onnellista elämää!

Vähäkalorista dieettiä ei ole tarkoitus viedä äärimmilleen. Liian raju kalorien leikkaaminen voi aiheuttaa kehoon aliravitsemustilan, jolla voi olla epämieluisia sivuvaikutuksia, kuten huono-olo ja hiustenlähtö. Hiustenlähtö tai oheneminen voi olla myös geneettistä, tällöin apuna ovat erilaiset hiuslisäkkeet ja hiustenpidennykset. Laihdutuksen ei kuitenkaan kuulu aiheuttaa hiustenlähtöä tai ohenemista. Jos kärsit hiusten määrän vähenemisestä laihdutuksen aikana, ole yhteydessä lääkäriisi joka voi selvittää, minkä ravintoaineen puutteesta kehosi kärsii.